PREHĽAD BMW RADU 5.

BMW radu 5 prišlo ako pokračovanie koncepcie "novej triedy": dynamické vozidlo s moderným dizajnom, technologicky inovatívnou výbavou, výkonnými motormi a komfortnými prvkami z luxusnej triedy. Už pol storočia definujú vzhľadové prvky ako napríklad obličky alebo "Hofmeister kink" na C-stĺpiku typický značkový štýl tohto sedanu vyššej strednej triedy. BMW radu 5 bolo tiež prvým vozidlom, ktoré uviedlo nový systém označovania troma číslami, kedy prvé číslo označuje modelový rad a ďalšie dve čísla motorizáciu. Všetky ďalšie modelové rady už využívajú tento systém: V roku 1975 prijalo tento princíp BMW radu 3, v roku 1976 BMW radu 6 a v roku 1977 BMW radu 7.

Zistiť viac

5 CHARAKTERISTÍK BMW RADU 5.

  • 01 Pozoruhodná jazdná dynamika
  • 02 Elegantný moderný vzhľad
  • 03 Komfortný a kvalitný interiér
  • 04 Priekopnícke technológie
  • 05 Najlepšie spojenie so všetkými službami vďaka BMW ConnectedDrive
BMW radu 5 Sedan, statický pohľad na šesť generácií

STRUČNÁ HISTÓRIA BMW RADU 5.

Polstoročia BMW radu 5 – vozidlo je priekopníkom svojej triedy už od začiatku a reprezentuje vrchol sedanov vyššej strednej triedy po celom svete. Zistite viac o histórii BMW radu 5 Sedan.

Zistiť viac

STRUČNÁ HISTÓRIA BMW RADU 5.

PRVÁ GENERÁCIA BMW RADU 5.

BMW 520 (E12) predobočný pohľad statický

(BMW E12)

V roku 1972 prišlo na svet prvé vozidlo, ktoré pre BMW vytvoril legendárny dizajnér Paul Bracq. Už prvé BMW radu 5 predviedlo všetky prvky, ktoré budú identifikovať sedan vyššej strednej triedy aj v budúcnosti: výrazné obličky a dvojité predné svetlomety, predĺženú siluetu a zadný pohon typický pre BMW. K nim sa pridáva podvozok, ktorý je kombináciou športovosti, bezpečnosti a komfortu. V kokpite prevláda prísna funkčnosť nad ozdobnými detailmi. Interiér inšpiruje na dotyk príjemnými materiálmi a množstvom komfortných prvkov.

O rok neskôr prišli na trh silnejšie motorizácie: BMW 525 s výkonom 107 kW (145 k) a po ňom BMW 528 s výkonom 121 kW (165 k).

Počnúc modelovým rokom 1977 priniesol proces faceliftu všetkých vozidiel mierne vyvýšenie kapoty od obličiek k čelnému sklu, zväčšenie zadných svetiel a dvojité karburátory pre 6-valcové modely BMW 525 a 528 pre výrazné zvýšenie výkonu. Po vyrobení takmer 700 000 vozidiel bola produkcia ukončená s príchodom nástupcu BMW radu 5 (E28).

Obdobie výroby: 1972–1981
Motory: 4- a 6-valcové, objem: 1,8–3,5 litra, výkon: 66–160 kW (90–218 k)
Dĺžka/šírka/výška: 4620 mm/1690 mm/1425 mm

DRUHÁ GENERÁCIA BMW RADU 5.

BMW radu 5 Sedan (E28) bočný pohľad statický

(BMW E28)

Nasledovník prvej generácie BMW radu 5 sa od svojho predchodcu odlišoval predovšetkým vyvinutejšou technológiou. Dizajn bol čistejší, precíznejší a hlavne vďaka zvýšeniu zadnej časti aj aerodynamickejší. Typická predná časť sa nezmenila a zachovala si tradičné obličky aj dvojité svetlomety. Po prvýkrát sa objavili technické inovácie ako napríklad ABS, airbag, elektronická riadiaca jednotka motora, katalyzátor alebo palubný počítač. Všetky motory boli vybavené vstrekovaním paliva do nasávacieho traktu.

V roku 1983, spolu s BMW M535i, prišlo prvé BMW M5 a založilo líniu športových sedanov, ponúkajúcich výnimočné jazdné výkony, ktoré boli dovtedy výlučnou doménou exotických športových automobilov. Výhradne ručne vyrábané BMW M5 malo ten istý 6-valcový motor s objemom 3,5 litra ako BMW M635CSi a produkoval výkon 210 kW (286 k). Decentná štylistika zachovala vozidlu jeho dôstojný vzhľad.

M varianty modelu E12 z produkcie BMW M GmbH boli k dispozícii už od roku 1974. Tento vývoj kulminoval modelom BMW M535i. S veľkým predným spojlerom a 6-valcovým motorom, ktorý produkoval výkon 160 kW (218 k), stanovil vysokú latku po stránke výzoru aj športovej dynamiky.

Do konca roku 1987 bolo vyrobených viac než 722 000 vozidiel BMW radu 5 (E28). 

Obdobie výroby: 1981–1987
Motory: 4- a 6-valcové, objem: 1,8–3,5 litra, výkon: 66–210 kW (90–286 k)
Dĺžka/šírka/výška: 4620 mm/1700 mm/1415 mm

TRETIA GENERÁCIA BMW RADU 5.

BMW M Sedan (E34) predobočný pohľad jazdný

(BMW E34)

BMW radu 5 (E34), predstavené verejnosti v roku 1988, je podstatne väčšie a širšie než jeho predchodca. Výrazne vylepšená aerodynamika s koeficientom odporu vzduchu Cx iba 0,30 umožňovala všetkým benzínovým modelom tohto BMW radu 5 jazdu rýchlosťou nad 200 km/h. Vďaka dlhému rázvoru a takmer optimálnemu pomeru rozloženia hmotnosti 50:50 medzi nápravy vozidlo ohromilo svojimi dynamickými jazdnými vlastnosťami – od 518i, poháňaného 4-valcovým motorom, až po BMW M5 s výkonom 232 kW (315 k), ktoré bolo k tiež k dispozícii už v prvom roku po uvedení.

V roku 1991 prekvapilo motoristov BMW radu 5 Touring – ako prvé kombi v prémiovom segmente vyššej strednej triedy BMW. Špeciálnou vychytávkou bolo zadné okno, ktoré sa otváralo aj nezávisle od dverí batožinového priestoru. V tom istom roku boli bočné dvere vybavené ochranou pred bočným nárazom, pre zvýšenie bezpečnosti.

V roku 1992 prišlo na trh prvé BMW radu 5 s pohonom všetkých kolies, konkrétne model BMW 525iX. Ďalším prvenstvom bolo vybavenie BMW radu 5 motormi V8: BMW 530i a BMW 540i vynikali okrem iného mimoriadnou kultúrou chodu týchto osemvalcových agregátov. BMW M5 si ponechalo radový 6-valcový motor, jeho objem však narástol až na 3,8 litra, čo prinieslo zvýšenie výkonu na 250 kW (340 k). Výkonnejšia verzia BMW M5 prišla aj vo verzii Touring.

Produkcia modelu Sedan bola ukončená v roku 1995, Touring sa vyrábal až do roku 1996. Spolu bolo zákazníkom dodaných viac než 1,3 milióna vozidiel.

Obdobie výroby: 1988–1996
Motory: 4-, 6- a 8-valcové, objem: 1,8–4,0 litra, výkon: 83–250 kW (113–340 k)
Dĺžka/šírka/výška: 4720 mm/1751 mm/1412–1421 mm

ŠTVRTÁ GENERÁCIA BMW RADU 5.

BMW radu 5 Sedan (E39) bočný pohľad statický

(BMW E39)

Napriek nárastu rozmerov zostala hmotnosť karosérie BMW radu 5 (E39) zachovaná. Bolo to vďaka rozsiahlejšiemu využitiu hliníka, pričom z toho materiálu bol do veľkej miery skonštruovaný aj podvozok. Výrazne tiež narástla torzná tuhosť karosérie. Navyše, BMW radu 5 štvrtej generácie, dostupné u predajcov od roku 1995, malo tiež vynikajúcu protikoróznu ochranu vďaka pozinkovaniu viac než troch štvrtín karosérie. Vďaka celkovému elegantnému dizajnu a mnohým detailom dosiahol koeficientu aerodynamického odporu rekordnú hodnotu, najlepšiu v triede. Bezpečnostná výbava mohla obsahovať až do desať airbagov. 

Od roku 1997 pribudol do ponuky tejto generácie BMW radu 5 aj variant Touring. V roku 1998 debutovala v naftových motoroch nová technológia: Prvým radovým 6-valcom s priamym vstrekovaním paliva common-rail BMW stanovilo po stránke výkonu aj efektívnosti globálne štandardy, ktoré sa zachovali po dlhé roky. Všetky moderné agregáty BMW radu 5 (E39), od 4-valcových až po výnimočne silný motor V8 s výkonom 294 kW (400 k) v BMW M5, inšpirujú svojou dynamikou a kultúrou chodu.

Modernizácia BMW radu 5 v roku 2000 priniesla denné svetlá vo forme prstencov okolo hlavných svetlometov, ktoré sa využívajú dodnes. Uvedené boli aj prvé okrúhle hmlové svetlá, namiesto dovtedajších hranatých. Až po ukončenie výroby v roku 2004 stanovilo s počtom viac než 1,48 milióna dodaných exemplárov (vrátane 266 000 kusov modelu Touring) toto BMW radu 5 nový rekord predaja.

Obdobie výroby: 1995–2004
Motory: 4-, 6- a 8-valcové, objem: 2,0–5,0 litra, výkon: 85–294 kW (115–400 k)
Dĺžka/šírka/výška: 4775–4805 mm/1800 mm/1435–1445 mm

PIATA GENERÁCIA BMW RADU 5.

BMW radu 5 Sedan (E60) predobočný záber jazdný

(BMW E60, E61)

Autorom charakteristických línií BMW radu 5 (E60/61), predstaveného v roku 2003, je dizajnérsky tím, ktorý viedol Chris Bangle. Striedanie konkávnych a konvexných plôch vytvorilo unikátnu hru svetla a tieňa, elegantnú aj dynamickú. Do interiéru sa z luxusnej limuzíny BMW dostala ovládacia koncepcia, ktorá poskytla vodičovi prístup k rozličným funkciám vozidla pomocou systému iDrive. Doplnkovo bol k dispozícii aj Head-Up displej, ktorý premietal najdôležitejšie parametre jazdy priamo do zorného poľa vodiča na čelné sklo.

Nové BMW radu 5 Sedan bolo väčšie a priestrannejšie než predchodca, napriek tomu však prinášalo úsporu hmotnosti až do 75 kg. Jedným z faktorov, ktoré to umožnili dosiahnuť, bola ľahká hliníková predná časť, ktorá bola spolu s oceľovými komponentmi zvyšku karosérie priekopníkom kombinovanej konštrukcie. 

Doplnkovo boli k dispozícii adaptívne zákrutové aj brzdové svetlá. Spolu s dynamickou stabilizáciou náklonov absolvoval v tomto BMW radu 5 svoju premiéru aj Adaptívny systém udržiavania rýchlosti (ACC). Naftové motory vynikali vďaka technológii common-rail a benzínové agregáty vďaka technológii Double-VANOS. 

Začiatkom roku 2005 prišlo na trh aktuálne BMW M5 s obrovským 5-litrovým motorom V10 s výkonom 373 kW (507 k). Dynamický športový model bol k dispozícii ako Sedan (E60) aj Touring (E61), čo v druhom prípade znamenalo jeden z najrýchlejších kombi modelov na svete. 

V roku 2007 bol vzhľad vozidla modernizovaný pozmenením svetlometov, nárazníkov a prepracovaním systému iDrive.

Obdobie výroby: 2003–2010
Motory: 4-, 6-, 8- a 10-valcové, objem: 2,0–5,0 litra, výkon: 120–373 kW (163–507 k)
Dĺžka/šírka/výška: 4841–4855 mm/1846 mm/1468–1512 mm

BMW RADU 5 GRAN TURISMO.

BMW radu 5 Gran Turismo (F07) predobočný záber jazdný

(BMW F07)

Paralelne s BMW radu 5 zadefinovalo BMW úplne novú triedu vozidiel: BMW radu 5 Gran Turismo spojilo prvky sedanu, Sports Activity Vehicle a klasického GT. Toto vozidlo kombinuje eleganciu s veľkorysým komfortne priestranným interiérom a jazdnou dynamikou, typickou pre BMW.

Línia strechy v štýle kupé so zvýšenou bočnou siluetou harmonizujú s veľkými BMW obličkami vpredu a širokým vzhľadom zadných partií, tvoreným svetlami v tvare písmena L a horizontálne orientovanými líniami. Vďaka motorizáciám, štandardnému systému regulácie jazdnej dynamiky a 8-stupňovej automatickej prevodovke ponúka BMW radu 5 Gran Turismo špičkovú dynamiku aj efektivitu. Podvozok ohromí technickými inováciami ako sú napríklad dvojité ramená prednej nápravy či zadná náprava Integral V a doplnkové Integrálne aktívne riadenie.

V interiéri prišlo prekvapenie vďaka veľkoryso dimenzovanému priestoru a možnosti jeho variabilného využitia, zvýšenej pozícii sedenia a veľkým oknám. Celkový luxusný dojem dotvárajú aj vyberané materiály. Vďaka BMW iDrive si vodič vždy udrží dobrý prehľad o rozsiahlom arzenáli funkcií BMW radu 5 Gran Turismo, ku ktorým patria okrem iného BMW ConnectedDrive s asistenčnými systémami ako napríklad Varovný systém opustenia jazdného pruhu, BMW Night Vision či Asistent diaľkových svetiel. Okrem toho systém ponúka cez internetové prepojenie BMW Online a BMW Teleservices.

Obdobie výroby: 2009–2017
Motory: 4-, 6- a 8-valcové, objem: 2,0–4,4 litra, výkon: 135–330 kW (184–450 k)
Dĺžka/šírka/výška: 4998 mm/1901 mm/1559 mm

ŠIESTA GENERÁCIA BMW RADU 5.

BMW 518d Sedan (F10 LCI) bočný pohľad jazdný

(BMW F10, F11)

Najúspešnejšia generácia BMW radu 5, z ktorej sa predali viac než dva milióny vozidiel, prišla na trh v roku 2010. Športový a elegantný dizajn, radosť z jazdy typická pre BMW a množstvo inovatívnych technológií mu zaistili pole position v segmente prémiovej vyššej strednej triedy.

Vozidlo sa dalo objednať s inteligentným pohonom všetkých kolies BMW xDrive, ktorý rozdeľoval hnaciu silu motora medzi nápravy podľa situácie. Najsilnejším benzínovým motorom bol pôvodne V8 s výkonom 300 kW (407 k), v naftovej ponuke mu sekundoval radový 6-valec s výkonom 221 kW (300 k). V septembri 2010 prišiel M Sport balík s dynamickými vylepšeniami pre BMW radu 5 pre exteriér aj interiér. M Sport podvozok, M aerodynamický balík a M disky z ľahkej zliatiny sa postarali o silný dojem z vozidla. Interiér vylepšili športové sedadlá v M dizajne, M páka prevodovky či M interiérové lišty.

Facelift v roku 2013 zahŕňal prepracovaný dizajn a priniesol nové motorické verzie. Štandardnou výbavou už boli xenónové svetlomety a Bluetooth hands-free rozhranie.

Od roku 2016 bolo k dispozícii hybridné BMW radu 5: BMW 530e iPerformance poháňala kombinácia spaľovacieho a elektrického motora, umožňujúca jazdiť mu aj s nulovými lokálnymi emisiami. Aj tento model ponúkal pre BMW typickú kombináciu jazdnej dynamiky, komfortu a efektivity.

Obdobie výroby: 2010–2017
Motory: 4-, 6- a 8-valcové, objem: 2,0–4,4 litra, výkon: 105–423 kW (143–575 k)
Dĺžka/šírka/výška: 4899–5039 mm/1860 mm/1464–1471 mm

SIEDMA GENERÁCIA BMW RADU 5.

BMW 530e Sedan (G30) predobočný pohľad pri nabíjaní

(BMW G30, G31)

Od roku 2017 povýšilo BMW koncepciu prémiového sedanu vyššej strednej triedy na novú úroveň. Dizajnu dominujú typické proporcie BMW, stelesnené dlhým rázvorom, predĺženou kapotou a splývajúcou líniou strechy. Čisté povrchy a precízne modelované kontúry podporujú aj BMW obličky, priamo prepojené s prednými svetlometmi, pre zvýraznenie šírky vozidla. 

Moderné a efektívne motorizácie, vrátane hybridných pohonov, produkujú dynamiku, ktorá nemá vo svojej triede obdobu. Doplnkový adaptívny podvozok a Integrálne aktívne riadenie takisto pridávajú cenný príspevok. 

Pokročilé asistenčné systémy garantujú bezpečnosť v kritických dopravných situáciách. Driving Assistant Professional, dostupný na želanie, poskytuje podporu napríklad pri udržiavaní jazdného pruhu alebo pri núdzovom zastavení.

Facelift v roku 2020 pridal jasné akcenty na exteriér, napríklad nový dizajn obličiek, nižšie predné svetlomety s doplnkovými laserovými svetlami a nové laky. V interiéri sú k dispozícii nové komfortné sedadlá a obohatený arzenál asistenčných systémov, ktorý zahŕňa aj asistenciu pre núdzový jazdný pruh či mestské brzdenie.

Obdobie výroby: 2017–súčasnosť
Motory: 4-, 6- a 8-valcové, objem: 1,6–4,4 litra, výkon: 110–467 kW (150–635 k)
Dĺžka/šírka/výška: 4936–5001 mm/1868–1903 mm/1467–1479 mm

Jazdené automobily BMW pred budovou predajcu BMW

JAZDENÉ AUTOMOBILY BMW.

BMW radu 5 Sedan (G30) bočný pohľad jazdný

BMW RADU 5 SEDAN.

M automobil BMW radu 5 Sedan (G30) predobočný záber jazdný

M AUTOMOBILY BMW RADU 5 SEDAN.

BMW radu 5 Touring (G31) bočný pohľad statický

BMW RADU 5 TOURING.

Spotreba paliva a emisie CO2.

  • BMW radu 5 Sedan:
    Spotreba paliva v l/100 km (kombinovaná): 1,3–11,3
    Emisie CO2 v g/km (kombinované): 30–259

    M automobily BMW radu 5 Sedan:
    Spotreba paliva v l/100 km (kombinovaná): 10,3–11,3
    Emisie CO2 v g/km (kombinované): 235–259

    Plug-in hybridy BMW radu 5 Sedan:
    Spotreba paliva v l/100 km (kombinovaná): 1,3–2,2
    Emisie CO2 v g/km (kombinované): 30–51

    BMW radu 5 Touring:
    Spotreba paliva v l/100 km (kombinovaná): 1,5–8,5
    Emisie CO2 v g/km (kombinované): 35–195

    Plug-in hybridy BMW radu 5 Touring:
    Spotreba paliva v l/100 km (kombinovaná): 1,5–2,2
    Emisie CO2 v g/km (kombinované): 35–51

    Hodnoty spotreby paliva, emisií CO2, spotreby elektrickej energie a zobrazené rozsahy sú stanovené podľa európskeho nariadenia (EC) 715/2007 v znení uplatniteľnom v čase typového schválenia. Namerané hodnoty sú na základe cyklu WLTP podľa smernice (EC) 1151/2017 a môžu sa líšiť v závislosti od zvolenej výbavy. Uvedený rozsah hodnôt zohľadňuje rôzne konfigurácie zvoleného modelu a nie je súčasťou akejkoľvek ponuky, je určený výlučne na porovnanie. Príručka o spotrebe paliva a emisiách CO2, ktorá obsahuje údaje o všetkých modeloch nových osobných automobilov, je bezplatne k dispozícii v každom predajnom mieste.